Мистецька династія Фізерів на 90-річному ювілеї часопису «Образ-М»
9 жовтня у Центральній виставковій залі Будинку художника часопис «Образотворче мистецтво» («Образ-М») відсвяткував своє 90-річчя. Після круглого столу «Часопис як спільнота: роль журналу у формуванні мистецького середовища», де зібралися представники провідних мистецьких інституцій України, художники, арткритики, історики мистецтва та музеєзнавці, відбулося урочисте відкриття виставки «Образ з обкладинки».
Завідуюча кафедри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва кандидатка філософських наук, доцентка, Пушонкова Оксана Анатоліївна відвідала цю подію та поділилась своїми враженнями.
Експозиція представила візуальну історію журналу – від першого випуску 1935 року до ювілейного номера 2025-го. Обкладинка завжди була обличчям видання та знаком доби, тому виставка демонструє різноманіття епох, стилів і візуальних підходів. Окрім друкованих обкладинок, тут представлено оригінальні твори митців, які в різні роки створювали візуальне обличчя «Образу-М».
Символічно, що в експозиції представлено твори відомих черкаських художників та скульпторів: Івана Васильовича Фізера («Ковалі», 1997; «Гомін майдану», 2008) та Івана Івановича Фізера (молодшого) («Деревиця», 2018; «Піщаний», 2016; «Мухолов», 2022).
Роботи обох митців привернули чималу увагу відвідувачів, а «українські хімери» Івана Фізера (молодшого) стали однією з найцікавіших фотолокацій. Їхня інфернальність – це присутність на межі між світами, уособлення тривоги, містики, але водночас глибоко національної символіки. Образи ніби виринають із глибин підсвідомого – народної пам’яті, міфів і сновидінь, виступаючи у ролі вартових невидимих кордонів. Архаїчні за своєю природою, вони наче відтворюють мікроритми природних процесів та викликають у глядача сильні емоційні та асоціативні реакції.
Твори Івана Фізера і його сина на обкладинках «Образу-М» символізують спадкоємність минулого і сучасності. Цей зв’язок – не лише родинний, а й хронологічний, що відображає художні орієнтири і допомагає розкрити сутність української мистецької ідентичності.
Народний художник України Іван Васильович Фізер працював на кафедрі з початку її заснування, а 2020 року очолював кафедру образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького й водночас творив власну мистецьку школу. Нині на кафедрі працює Іван Фізер (молодший), який продовжує творчу лінію спадкоємності й уже має власних учнів. І, можливо, хтось із них у майбутньому потрапить на обкладинку легендарного часопису.
Бажаємо «Образу-М» подальшого натхнення! Нехай він і надалі несе крізь час глибину українського світобачення, унікальність національного мистецтва і ту невловиму сутність, що народжується у діалозі минулого і сучасного.













